Genialna przyjaciółka (sezony 1-2)

z24260745V,-Genialna-przyjaciolka-

(Spojler) Na samym początku tego niekończącego się miesiąca zarazy, który zaraz zamienić się może i w kwartał, zasypiałem myśląc o Lenú i Lilú (por. „Kroniki zarazy”, jedenaste). A później całkiem zapomniałem zapisać cokolwiek.

Dopiero w ten poniedziałek, stojąc w kolejce do mięsnego, na drzwiach którego wisi napis „zakłady masarskie”, nagle przypomniałem sobie o nich: o ostatniej, straszliwej scenie sezonu drugiego.

Może myślałem tak dużo o Lenú i Lilú, że nie mam wiele do powiedzenia. Opowieść snuta w „Genialnej przyjaciółce” to historia neapolitańskiego rione, zresztą opowiedziana w tamtejszym południowym języku, bardzo różnym od literackiego włoskiego (stąd te ú w imionach). Pieczołowitość odtworzenia życia, jego przemian w postępujących po sobie latach, przywodzi na myśl „Dom”. Rione, dzielnica, to coś więcej niż dom, to określony sposób życia, matryca, którą odtwarzają kolejne pokolenia, więzienie, z którego nie da się ot tak, po prostu, wynieść. Świadectwo urodzenia determinuje to, jak możesz żyć.

– Plebs – pogardliwie mówi stara nauczycielka, i tym jednym przekleństwem skazuje na dożywocie w rione, na męską przemoc, nieszczęśliwe macierzyństwo i szybką starość. Nie możemy zrozumieć wyroku pani Oliviero, zwłaszcza, że to koszmarna pomyłka.

Lilú gra va-banque, a chociaż fatum nieustannie ją dopada, ona nie chce mu ulec, uciekając przed klątwą. Bo cokolwiek czyni, posiada w sobie wewnętrzną wolność. Jest zupełnym przeciwieństwem tej, dla której los i stara belferka, byli łaskawi, Lenú. To Lenú wciąż ze sobą niesie dzielnicę, nie potrafiąc oderwać się od niej nawet nad wodami Arno. Naśladowczyni, kopia, cień, ta, której się udało.

To ona – zdaje się – wygrała życie. Opatrzność raczy wiedzieć dlaczego.

1 Comment

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s